Edinburgh attracties 2 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Renske - WaarBenJij.nu Edinburgh attracties 2 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Renske - WaarBenJij.nu

Edinburgh attracties 2

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

02 September 2009 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Verder zijn we natuurlijk op diverse plekken uit eten geweest en we hebben een aantal films gezien. Vlakbij waar ik woon zit een groot park waar ze eetgelegenheden hebben, een cinema, fitness, casino en een bowlingbaan. We zijn ook nog gaan winkelen in Ocean drive, een winkelcentrum bij de haven van Edinburgh. Dit is ongeveer een half uur naar boven met de bus. De haven zelf was niet veel te beleven, dus het is bij winkelen gebleven. Verder kun je natuurlijk winkelen op Princess street :)

Ik ben helemaal vergeten te vertellen over Rosslyn Chapel. Natuurlijk zijn we ook naar Rosslyn chapel gegaan, al voor de 9 dagen tour. Rosslyn chapel ligt op een 15 km van Edinburgh en heeft allerlei mysterieuze verbindingen met groeperingen als de tempeliers en de vrijmetselarij. Het is een kapel die gemaakt is met de bedoeling een kruisvormige kathedraal te worden, maar het is nooit afgemaakt. In de kapel zijn allerlei beelden van de ‘green man’, welke een afbeelding is van de pre-christelijke paganistische periode. Bekend is ook de apprentice pilar. Het verhaal gaat dat de master een pilaar had gemaakt en op zoektocht ging naar nieuwe patronen voor de andere pilaar. Intussen heeft de apprentice er een heel mooi versierde pilaar van gemaakt, mooier dan die van zijn master. De master vermoord hem daarvoor (je weet wel, many, many years ago, and then they all died). Verder zijn er nog speculaties over musical cubes die aan het plafond en de pilaren hangen. Alle cubes zijn verschillend en er zijn allerlei speculaties over geheime codes en muzieknoten. Niemand weet wat ze precies betekenen, hoewel een iemand na jaren zoeken een muziekpatroon heeft gevonden, maar of dit correct is weet niemand. Ook heeft de kapel een van de weinige afbeeldingen van een engel die de bagpipes speelt. Het is jammer dat er nu renovaties zijn en je het dak niet kan zien. Hoewel je nu wel de mogelijkheid hebt om een steiger op te lopen en het dak aan de buitenkant van dichtbij te bekijken.

Onderweg naar huis nog even uitgestapt bij onze befaamde Zweedse vrienden van de Ikea. En toen weer naar Edinburgh.

Maar goed weer terug zijnde bij de dagen in augustus. Met John en Linsey zijn we op een zondag nog naar st. Andrews gegaan, geboortedorp van Golf. We hebben daar nog wat golf gespeeld op de range en hebben daar wat rondgelopen. Blijkbaar worden op die 18 holes de Britisch open gespeeld. Al vanaf de 15e eeuw wordt hier golf gespeeld Lekker gelunched en nog een ruïne van een kerk bekeken. Was een erg leuke dag.

Daarna hadden we besloten om de dinsdag naar Glasgow te gaan, want daar kon je goed winkelen volgens Linsey. Buskaartjes geboekt en s’ochtends vroeg naar Glasgow. Anderhalf uur later aangekomen liepen we een groot winkelcentrum in. Hier waren andere winkels te vinden dan in Edinburgh, wat een aangename afwisseling was. Vervolgens de aanwijzingen van Linsey gevolgd en het winkelcentrum doorgelopen en kwamen we in een straat met nog meer winkels, dit zou de hoofdstraat zijn. Ik moest ook echt even de Primark in lopen want daar zouden ze leuke koopjes hebben. Uiteindelijk niks gekocht. We zijn we lekker wat gaan eten voor lunch, wat een stuk goedkoper was dan in Edinburgh. Het centrum leek niet erg groot te zijn. Nadat de winkels dicht waren moesten we om het grote winkelcentrum heen en bleken we in een grotere winkelstraat uit te komen… Hmmm….wat bleek was dat je aan de andere kant het winkelcentrum uit kon lopen om in de hoofdstraat uit te komen en dat we dus helemaal niet in de hoofdstraat waren geweest (ook de primark hadden ze twee keer en was dus geen aanwijzing dat we verkeerd zaten). Maar goed we hadden een leuke dag gehad en de rest van Glasgow bewaar ik gewoon voor een andere keer dat ik daarheen ga.

Op maandag en op woensdag zijn we naar een aantal voorstellingen van de Edinburgh Fringe te gaan. Op maandag hadden we twee voorstellingen. De eerste was een theatervoorstelling van studenten naar aanleiding van een van de boeken van Terry Pratchett. Dit was vermakelijk, hoewel je goed de veschillen kon zien tussen goede actuers en slechte. Daarna waren we naar een Improvshow gegaan. Door middel van aanwijzingen van het publiek werden er drie trailers gemaakt van films en werd de beste uitgekozen. Deze film werd verder uitgebeeld. Sommige stukken en combinaties van uitspraken van het publiek waren dan ook erg grappig.

Op woensdag waren we naar een voorstelling gegaan van Jason Byrne. Jason Byrne: The Byrne Supremacy. Hij was erg grappig. Veel mensen hadden al van hem gehoord en de rij voor het gebouw was dan ook erg lang, terwijl wij al meer dan een half uur vantevoren in de rij stonden. Blijkbaar stonden er mensen bij die al drie uur in de rij stonden omdat ze als eerste naar binnen wilden (plaatsen waren niet toebedeeld). Zeker een aanrader als je hem nog eens kunt zien.

Die week zijn we ook nog naar Edinburgh Zoo geweest. Naast dat de Zoo niet heel erg mooi was, we zijn beter gewend in Nederland, hadden we niet echt een goede dag uitgekozen. Het had de hele dag geregend en niet zo’n beetje ook. De beesten zaten voornamelijk binnen en er waren maar weinig mogelijkheden om in de verblijven te kijken, wat niet echt handig is aangezien het een park is waar het het hele jaar door regend. De shows gingen dus ook niet door, want die waren buiten. Wel hebben we een armadillo gezien van dichtbij, als troost dat de show niet doorging. Dat was wel gaaf. Rick heeft hem zelfs nog aangeraakt, maar hij moest wel zo gauw mogelijk zijn handen dan gaan wassen. Voor de rest was het wel gezellig dus dat maakt wat goed.

Op zaterdag avond hadden we afgesproken met John en Linsey. We zijn daar heen gegaan om wat te drinken en te kletsen. Twee vriendinnen van Linsey waren er ook bij en het was erg gezellig.

Zondags zijn Rick en ik nog naar de Matalan gegaan. Een enorme kleding winkel met leuke kleding voor niet al te veel geld. We hebben dan ook veel gekocht voor mij :)
En nog naar de ASDA een soort AH-XL aan de rand van de stad die 24 uur per dag open is en een heel wat groter assortiment heeft dan de lokale supermarkt.

En helaas was toen maandag de 17e van Augustus aangekomen, de maandag dat Rick naar huis moest…..
Natuurlijk wilde ik helemaal niet dat hij zou gaan, maar helaas moest hij toch echt met het vliegtuig mee
Diezelfde avond nadat hij in Nederland was nog tot diep in de nacht geskyped.

Nog drie weken te gaan voordat ik mijn mede-studiegenoten zal leren kennen.